Istniejące struktury nie są w stanie pokonać nowej, ludzkiej siły, która rośnie z dnia na dzień tuż obok porywających osiągnięć technologii i niezadowolenia z potencjalnych możliwości jej użytku w naszym nieprzytomnym życiu społecznym. Jakie są perspektywy organizacyjne życia w społeczeństwie, które w autentyczny sposób „reorganizuje produkcję na bazie wolnego i równego stowarzyszenia producentów”? Praca byłaby coraz bardziej i bardziej redukowana jako zewnętrzna konieczność poprzez automatyzację i socjalizację witalnych dóbr, która dałaby w końcu całkowitą wolność jednostce. W ten sposób stałaby się ona wolna od wszelkich ekonomicznych zobowiązań, długów, a także od odpowiedzialności wobec przeszłości i innych ludzi; ludzkość wydzieli nową, dodatkową wartość, nieprzeliczalną na pieniądze, ponieważ niemożliwe stanie się zredukowanie jej do miary stawki za pracę.

Gwarancja wolności każdego i wszystkich leży w wartości gry, życia swobodnie konstruowanego. Cwiczenie tej ludycznej rozrywki jest strukturą jedynej gwarantowanej równości, związanej z brakiem eksploatacji człowieka przez człowieka. Wyzwolenie jakie daje nam gra, jej twórcza autonomia, zastępują pradawny rozdział pomiędzy narzuconą pracą, a pasywnym wypoczynkiem. Kościół już zdążył spalić tzw. czarownice, aby stłumić prymitywne, ludyczne tendencje zakonserwowane w popularnych świętach. W istniejącym, dominującym społeczeństwie, które produkuje nędzne pseudo-gry braku uczestnictwa; prawdziwa, artystyczna aktywność jest klasyfikowana jako oczywista zbrodnia. Jest ona pół-tajna. Pojawia się w formie skandalu.

Wobec tego jak sytuacja wygląda naprawdę? Jest nią osiągnięcie lepszej rozgrywki, która byłaby sprawniej inicjowana dzięki ludzkiej obecności. Rewolucyjni gracze ze wszystkich krajów mogą zjednoczyć się w Situationniste Internationale aby rozpocząć zrywanie z prehistorią życia codziennego. Odtąd proponujemy autonomiczną organizację producentów nowej kultury, niezależną od politycznych i związkowych, już istniejących organizacji, ponieważ zaprzeczamy, że mogą one zrobić coś więcej niż tylko zarządzać tym co już istnieje. Od momentu, w którym ta organizacja opuszcza wstępny, eksperymentalny poziom na rzecz pierwszej publicznej kampanii, jej najpilniejszym zadaniem jest przejęcie U.N.E.S.C.O. Zjednoczona na światowym poziomie biurokratyzacja sztuki i wszelkiej kultury jest nowym fenomenem, który wyraża głęboki, wewnętrzny związek pomiędzy systemami społecznymi koegzystującymi w świecie na bazie eklektycznej konserwacji i reprodukcji przeszłości.

Riposta rewolucyjnych artystów na te nowe warunki musi być akcją nowego rodzaju. Dopóki wspomniana egzystencja tej kierowniczej koncentracji kultury, ulokowanej w pojedynczym budynku, dostaje apopleksji na myśl o puczu i dopóki instytucja ta jest kompletnie pozbawiona jakiegokolwiek odczuwalnego użytku poza naszymi, wywrotowymi perspektywami, traktujemy nasz atak na ten aparat jako usprawiedliwiony przed nam współczesnymi. I dokonujemy go. Postanawiamy przejąć U.N.E.S.C.O., nawet jeśli na krótki czas, ponieważ jesteśmy pewni, że szybko wykonalibyśmy pracę, która byłaby najbardziej doniosła i wyjaśniła długą serię żądań.

Co byłoby główną charakterystyką nowej kultury i jak można byłoby ją porównać ze sztuką starożytną? Jest ona przeciwko spektaklowi, uświadomiona kultura sytuacjonistyczna wprowadza totalne uczestnictwo. Jest przeciwko ochronie sztuki, to organizacja przeżywania bezpośrednio każdej chwili. Jest także przeciwko rozdrobnieniu sztuki, będzie to praktyka globalna, każda chwila będzie z nią związana dziękł połączeniu wszystkich użytecznych elementów. Naturalnie, pozostanie tendencja do kolektywnej produkcji, która bez wątpienia będzie anonimowa, a przynajmniej do stopnia, w którym wytwory nie są już dłużej składowane jako towar. Kultura ta nie będzie zdominowana przez potrzebę zostawiania śladów.

Minimalne propozycje tych doświadczeń staną się zaczątkiem rewolucji zachowań oraz dynamicznego, jednostkowego urbanizmu, zdolnego rozwinąć się na naszej planecie oraz zajęcia wszystkich innych, nadających się do zamieszkania planet. Jest ona przeciwko sztuce unilateralnej, kultura sytuacjonistyczna będzie sztuką dialogu, sztuką interakcji. Dzisiejsi artyści – z całą widoczną kulturą – stali się całkowicie odcięci od społeczeństwa, tak jak są odcięci od każdej innej sfery życia poprzez współzawodnictwo. Ale stając twarzą w twarz z impasem kapitalizmu, sztuka pozostawiła zasadniczo jednostronną odpowiedź. Ta zamknięta era prymitywizmu musi zostać zastąpiona przez całkowitą komunikację.

Na wyższym poziomie każdy stanie się artystą, np. nierozłącznie producentem-konsumentem totalnej twórczości kulturowej, który pomoże w gwałtownym rozkładzie linearnych kryteriów nowości. Można powiedzieć, że każdy będzie sytuacjonistą z wielowymiarową inflacją tendencji, doświadczeń lub radykalnie odmiennych „szkół” – nie sukcesywnie, ale symultanicznie. Zainaugurujemy to, co w historii będzie ostatnim z rzemiosł. Rola amatorsko-profesjonalnego sytuacjonisty jest przeciwko specjalizacji aż do punktu ekonomicznej i mentalnej obfitości, kiedy każdy staje się „artystą” jako że artystom nie udaje się konstruowanie swojego własnego życia. Jakkolwiek, ostatnie rzemiosło historii jest tak blisko społeczeństwa, pozbawionego permanentnego podziału pracy, że kiedy pojawiło się w S.I., jego status jako rzemiosła został generalnie wyparty.

Tym, którzy nie rozumieją nas właściwie, mówimy z nie dającą się zredukować pogardą: „Sytuacjoniści, których uważacie być może za przyszłe obiekty waszych sądów, pewnego dnia osądzą was. Oczekujemy punktu zwrotnego, który jest nieuniknioną likwidacją świata niedostatku we wszystkich swoich formach. Takie są nasze cele i takie też będą przyszłe cele ludzkości.”

Situationniste Internationale

(tłum. Conradino Beb)

 

Źródło: Internationale Situationniste, nr. 4, 1960 r.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.