mustang_2015_original_poster

Aranżowane małżeństwo to tradycja, która we współczesnej kulturze Zachodu nie ma żadnej racji bytu, ale jeszcze na początku XX wieku był to standard wśród europejskiej arystokracji, która przyjmowała iż zawiera się je dla statusu, pozycji i majątku, a nie dla gorących uczuć.

Faktycznie, małżeństwo z miłości do kultury europejskiej wprowadził w dużej mierze XIX-wieczny romantyzm ze swoim akcentowaniem „drogi serca”, co pozwoliło – choć proces ten trwał lata – na odrzucenie tradycjonalistycznych przekonań i wprowadzenie do obiegu alternatywnej wizji związku dwójki partnerów, która przyjęła się z czasem na dobre i stała się nawet dominującą.

Mustang w reż. Deniz Gamze Ergüven przypomina jednak, że w wielu krajach praktyka ta jest wciąż żywa, a w Turcji (rodzimym kraju reżyserki, która wyemigrowała jednak do Francji w 1980) 1 na 5 małżeństw jest aranżowane, co prowadzi do prawdziwych tragedii, które rzadko wychodzą jednak na światło dzienne, gdyż są starannie tuszowane przez rodzinę.

Ale nawet jeśli Turcja jest krajem muzułmańskim, więc tradycja ta jest blisko związana z religią, optyka przyjęta w filmie nie jest krytyką Islamu per se. Mamy za to do czynienia z próbą wprowadzenia widza w realia procesu, który nie daje młodym dziewczynom żadnego wyboru!

Scenariusz, który napisała również Ergüven, osadza akcję w małej wiosce 100 km od Stambułu, w której wychowuje się 5 sióstr-sierot. Z braku ojca i matki za ich życie biorą odpowiedzialność wujek i babcia, reprezentujący najbardziej konserwatywną część tureckiego społeczeństwa, głęboko wierzący w sens aranżowania małżeństwa młodym istotom, które są dla nich tak naprawdę ekonomicznym ciężarem.

Problem w tym, że dziewczyny w okresie dojrzewania nie tylko nie są gotowe do małżeństwa, ale spontanicznie odkrywają swoją seksualność, co kłóci się z tradycjonalistycznym przekonaniem ich opiekunów, że wszystkie powinny pozostać dziewicami aż do ślubu.

Najstarsza siostra, Sonay, już uprawia seks ze swoim kochankiem, wymykając się z domu przy każdej okazji, a reszta z wypiekami na ustach śledzi jej przygody. Tymczasem nadchodzi dla niej dzień, w którym spotka swojego przyszłego męża.

Ostatecznie Sonay udaje się przekonać wujka, że powinna wyjść za swojego chłopaka, co jest jasnym punktem całej historii, gdyż reszta sióstr nie będzie już miała tyle szczęścia. Wpychanie ich przez rodzinę w ramiona młodych mężczyzn z tej samej wioski, gdy tylko osiągną odpowiedni wiek, jest przesycone smutkiem i beznadzieją, które doprowadzają najmłodszą z nich, Lele, do decyzji o ucieczce do Stambułu zanim będzie za późno, w czym utwierdza ją samobójstwo Esce, siostry którą wujek nocami gwałcił i którą w ten sposób popchnął do rozwiązania ostatecznego.

Zaletą Mustanga jest przede wszystkim naturalnie prowadzona akcja, która mimo bardzo poważnego tematu, nie kreuje w odbiorcy żadnego uczucia ciężaru. Do tego dokładają się ciekawe kreacje młodych aktorek i malownicze zdjęcia tureckiej prowincji z jasnym niebem w tle i gorącym słońcem, które kontrastują z prawdziwym piekłem nastolatek.

Film nie jest przesycony festiwalowym artyzmem, ale nie proponuje też w zamian jakiegoś wysoce oryginalnego języka autorskiego. Materiał bez wątpienia oscarowy (spełnia wszystkie kryteria), ale mało w swojej formie rewolucyjny. Prosta historia z łatwym do odczytania przekazem.

Conradino Beb

 

Oryginalny tytuł: Mustang
Produkcja: Turcja/Francja/Niemcy, 2015
Dystrybucja w Polsce: Gutek Film
Ocena MGV: 3,5/5

Reklamy

Written by conradino23

Redaktor bezczelny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s