Hiszpańsko-meksykańska produkcja z pogranicza baśniowego, gotyckiego horroru i psychologicznego dramatu. Kobieta po 40-ce imieniem Laura wprowadza się wraz z mężem do opuszczonego domostwa. Kiedyś był to sierociniec, w którym wychowywała się będąc dzieckiem. Teraz zamierza tu stworzyć przytulne miejsce dla niepełnosprawnych dzieci. Te szlachetne cele muszą jednak ustąpić w obliczu tragedii, z jaką będzie musiała się zmierzyć.

W fabule pełno jest klisz znanych z wielu starych horrorów: nawiedzony dom, dziecko rozmawiające z duchami, tajemnicze morderstwo popełnione dawno temu, łączenie realistycznego dramatu z baśnią i horrorem. Mimo tych licznych zapożyczeń film wygląda jednak zaskakująco świeżo i oryginalnie, angażuje widza i zdecydowanie nie nudzi. Mimo że tytułowy sierociniec kojarzy się z samotnością i śmiercią, przyciąga widzów, otwiera przed nimi drzwi i zaprasza do środka, by poznali jego tajemnice.

Reżyser znakomicie oddał na ekranie gotycki, ponury klimat dzięki odpowiednio dobranej scenerii. Tajemniczy sierociniec położony jest na wybrzeżu, o które uderzają z ogromną siłą wzburzone morskie fale, a znajdująca się tam latarnia wydaje się uśpiona, jakby czekając na odpowiedni moment, by rzucić swoje światło na tę mroczną, kryjącą sekrety posiadłość.

Budząca grozę sceneria, którą tworzą również wnętrza sierocińca i przypominająca grobowiec jaskinia, są idealnym tłem dla tej enigmatycznej, melancholijnej i dramatycznej historii. Sporo tu niedopowiedzeń, a kadry filmowane są w taki sposób, by spowodować zniecierpliwienie u widzów. I faktycznie, ten film z każdą kolejną minutą powoduje coraz większą nerwowość!

Mimo obecności duchów, skrzypiących podłóg i samoczynnie otwierających się drzwi, trudno ten film jednoznacznie zaklasyfikować jako horror. Celem reżysera nie jest bowiem jedynie straszenie widza, ale pokazanie narastającej rozpaczy i cierpienia, prowadzących do tego, że racjonalnie myśląca osoba w końcu zaczyna wierzyć w zjawiska nadprzyrodzone. Oprócz tego mamy tu trudną do rozwikłania zagadkę morderstwa sprzed lat, która wraz z tajemniczym zniknięciem dziecka tworzy arcyciekawy i wciągający wątek thrillerowy.

Ciekawie prezentuje się również wpleciony w fabułę baśniowy wątek nawiązujący do słynnej opowieści o Piotrusiu Panie – dziecku, które nie chciało dorosnąć. Niesamowite opowieści kojarzące się z serialem grozy Strefa mroku są tu jednak tylko tłem dla historii wyjętej prosto z życia – rodzinnego dramatu, w którym ciężko chore dziecko znika w tajemniczych okolicznościach, co powoduje ogromny ból i depresję matki. A wyczuwalna obecność duchów i stopniowe wnikanie bohaterki w świat nadprzyrodzony jeszcze bardziej podkreślają desperację kobiety i tragedię, jaka spotkała także wiele innych matek, które dziwnym zrządzeniem losu straciły swoje dzieci.

Sierociniec to film bardzo zagadkowy, który nie skończy się wraz z napisami końcowymi, lecz będzie jeszcze długo siedział w głowie i drążył myśli. Do zaangażowania widza i głębszej refleksji nad niuansami scenariusza przyczyniła się nie tylko umiejętnie prowadzona kamera, ale przede wszystkim przekonująca kreacja Belén Ruedy w roli Laury. Dzięki tej mocnej kreacji kobiecej film debiutującego reżysera Juana Antonia Bayony, to wiarygodny dramat psychologiczny o tragedii jaka może się przydarzyć każdej matce, która nie poświęca dość uwagi swojemu dziecku.

Smutny, ponury i wieloznaczny, to film obok którego ciężko przejść obojętnie. Zachwyca gotycką atmosferą z przepięknie skomponowanymi kadrami, zawiera też mnóstwo drobnych znaków i niedomówień, a sama historia wciąga i nie pozwala o sobie zapomnieć. Mijając ten położony w Hiszpanii sierociniec warto się zatrzymać i przyjrzeć mu z bliska. W przypadku tej produkcji mamy do czynienia z dobrym jakościowo kinem z Półwyspu Iberyjskiego, które należy oglądać uważnie, bo tylko wtedy można zauważyć niewidzialne światło latarni morskiej i poznać kryjące się w jej pobliżu tajemnice.

Mariusz Czernic

 

Znany pod tytułami: The Orphanage / El orfanato
Produkcja: Hiszpania/Meksyk, 2007
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat
Ocena MGV: 4/5

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.