black_caesar_1973

Z legendarnym Larrym Cohenem za kółkiem i wielkim Fredem Williamsonem (Od zmierzchu do świtu) w roli głównej, Czarny cesarz był w swoim czasie jednym z największych sukcesów rynkowych świeżo odpalonego gatunku blacksploitation. Wyprodukowany przez AIP z budżetem $450 tys., obraz Cohena korzystał w dużej mierze z naturalnych uroków nowojorskiego getta, realistycznych ujęć ulicy, a nawet mieszkania należącego do rodziców reżysera, które w filmie kupuje główny bohater.

Ale Cohen nie tylko ciął wydatki gdzie potrzeba, nie prosił nawet o pozwolenie na filmowanie w centrum miasta – gdzie zrealizował słynną sceną zamachu na Cesarza, który ucieka potem taksówką z miejsca zdarzenia. Jednym słowem, produkcja była partyzancka od początku do końca.

Historia Czarnego cesarza toczy się w trzech aktach, które odsłaniają stopniową drogę do przestępczej sławy Tommy’ego Gibbsa, który swoja karierę zaczyna w latach ’50 od pastowania butów i wysługiwania się mafii jako pomocnik i kurier. Wkrótce, dotkliwie pobity przez McKinleya, rasistowskiego oficera nowojorskiej policji, spędza dłuższy czas w szpitalu, po czym trafia do więzienia, gdzie przebywa kilka lat z fałszywymi zarzutami.

Już po wyjściu Tommy odnajduje jednak swoją drogę z powrotem do półświatka. Jest połowa lat ’60 i choć dla czarnych jest to wciąż ciężki czas prześladowań i wszechobecnego rasizmu, Tommy swoją karierę chce oprzeć na współpracy ze znaną z nienawiści do czarnych, włoską mafią, dla której niepytany wykonuje pierwsze zadanie.

Na mocy umowy z Cardozem – capo jednej z nowojorskich rodzin, Tommy ustanawia następnie własne terytorium w Harlemie. To staje się punktem wyjścia do ekspansji terytorialnej i poszybowania w górę drabiny, w czym pomoże Tommy’emu brutalne skasowanie księgowego mafii, któremu z rąk wyjmuje on gorące księgi z zapisami kto, ile i kiedy dostał w łapę za krycie nielegalnej działalności.

 

Jako że zapisy te sięgają wielu lat wstecz, Tommy przejmuje automatycznie kontrolę polityczną nad wieloma policjantami, urzędnikami państwowymi, a nawet kongresmenami, co oczywiście obraca na swoją korzyść jeszcze bardziej powiększając rosnące imperium. Po kilku latach Cesarz będzie nawet w stanie przeprowadzić krwawy zamach na rodzinę Cardoza, przejmując z rąk pozostałych przy życiu resztkę kontroli nad Harlemem.

Tommy został przez Cohena rozrysowany jako idealistyczny kryminalista, którego mimo szczytnych zamiarów wspierania czarnej społeczności – jednym z punktów jego programu politycznego jest załatwienie jej funkcjonalnych, nowoczesnych mieszkań – pożera w końcu żądza władzy. Łuk narracyjny bazuje jednak na osobistych porachunkach – poszukiwaniu zemsty na McKinleyu.

Wszystko co robi Tommy, jest podporządkowane pogrzebaniu znienawidzonego oficera policji sześć stóp pod ziemią, które jednak musi zostać odwleczone, gdyż ten zdołał w międzyczasie awansować na komisarza najważniejszego posterunku na Manhattanie, jest więc potrzebny. Przy okazji charakter Tommy’ego zostaje pokazany od aspiracyjnej strony – kupuje on swojej mamie luksusowy apartament, który do niedawna musiała jeszcze codziennie sprzątać dla pewnego bogatego prawnika.

Zaletą filmu Cohena jest sięgnięcie poza jednowymiarowość eksploatacji i przedstawienie akcji jako alegorii problemów (klasowych, rasowych, socjalnych), z którymi Stany Zjednoczone musiały się borykać na początku lat ’70. AIP dała reżyserowi wolną rękę, a ten umiejętnie to wykorzystał realizując pełne pasji widowisko. Czarny cesarz posiada do tego jeden z najpiękniejszych soundtracków funkowo-soulowych epoki w wykonaniu samego Jamesa Browna z hiciorskim tematem Down and Out in New York City.

Obraz uwiarygodniają obskurne, wyjęte z rzeczywistości lokacje, bardzo udane kreacje aktorskie, nietypowy dla kina klasy B montaż i kilka mistrzowsko wykonanych ujęć. Jako że Czarnego cesarza w swojej kategorii przebija zaledwie kilka innych strzałów, równie dobrze możecie zacząć odkrywanie czarnej eksploatacji właśnie od niego!

Conradino Beb

 

Oryginalny tytuł: Black Caesar
Produkcja: USA, 1973
Dystrybucja w Polsce: Brak
Ocena MGV: 3,5/5

Reklamy

Written by conradino23

Redaktor bezczelny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s