Martin Scorsese to legenda Nowego Hollywood, ale także wielki miłośnik ruchomych obrazów! Znany ze swojej encyklopedycznej wiedzy na temat kina, reżyser składał hołd jego mistrzom wiele razy w swoich własnych dziełach. Pomagał również w przechowywaniu kinowego dziedzictwa. Jego Film Foundation zdołała ocalić 700 rzadkich filmów, które można teraz oglądać na festiwalach, w muzeach i instytutach filmowych.

Scorsese powiedział kilka ciekawych słów na odbywającym się w tych dniach 53-cim Nowojorskim Festiwalu Filmowym przy okazji retrospekcyjnego seansu Niebiosa mogą poczekać (1943) Ernsta Lubitscha. Reżyser skupił się m.in. na znaczeniu przechowywania odbitek filmowych, wywołując przy okazji epizod z własnej pamięci.

Trafił on w młodości na seans Niagary i Słomianego wdowca z Marilyn Monroe, obydwóch wyprodukowanych przez Twentieth Century Fox. Była to jednak konfrontacja dwóch światów, bo Niagara została wydrukowana na nitrocelulozie i była w doskonałym stanie, a Słomiany wdowiec, wydrukowany na jednopakietowym celuloidzie, był już mocno wyblakły.

Kinooperatorzy próbowali podbijać kolor stosując filtry żelowe, ale to tylko psuło ogólne doświadczenie i ludzie zaczęli wychodzić z kina. Wyszedł ostatecznie także sam Scorsese, pomstując na jakość odbitki, ale skutkiem tego już wkrótce zaczął walczyć o przechowywanie filmów studyjnych w dobrym stanie, a w końcu założył dobrze dzisiaj znaną Film Foundation.

Jak mówi artysta: Głównym założeniem Film Foundation była unifikacja archiwów przez studia, ponieważ nie tylko produkowały one i dystrybuowały filmy, ale także je konserwowały. W pewnym sensie, ta sztuka należy do każdego i każdy jest kustoszem, każdy ponosi odpowiedzialność.

 Mówiłem o pokazywaniu niektórych klasyków na dużym ekranie, nie tylko Blurayu, młodym ludziom w wieku 13-14 lat, bo efekt filmu – jeśli ten wciąż działa – jest taki sam. Ale nie chodzi tylko o doświadczenie filmowe, chodzi o inny rodzaj doświadczenia, który można porównać do różnicy pomiędzy nitrocelulozą i celuloidem, który znałeś przez ostatnie 50 lat.

 Kiedy montowałem „Chłopców z ferajny” przeglądałem tzw. „Historię MGM” oraz „Historię Warner Bros”, w których można było znaleźć każdy film zrobiony przez te studia, więc zacząłem je segregować nie ze względu na znaczenie, ale rodzaj potrzeby, zależnie od tego czy był to film wg mnie niedoceniony, czy był to, powiedzmy np. pierwszy dwuwarstwowy Technicolor produkcji Warner Bros, a ja byłem przekonany, że był ważny.

Scorsese zauważa przy tym, że w trakcie pojawiło się również pytanie o wartość tych filmów jako dzieł sztuki. Jak może być to dzieło sztuki, skoro jest to komercyjny produkt? Znaczy on jednak wiele dla ludzi, zainspirował arytystów, pisarzy i malarzy, nie tylko ludzi, którzy lubią narrację filmową. Jeśli sądzisz, że sztuka jest w ogóle ważna, czy jest komercyjna, czy nie, ja tu widzę sztukę – wysiłek i miłość włożone w coś mogą mieć znaczenie dla ludzi – kwituje reżyser.

Dodaje również: Zorganizowałem kiedyś pokaz trailerów w kolorze, jednym z nich byli „Najeźdźcy z Marsa” i ludzie się śmiali, bo to jeden z tych filmów, które oglądali w pewnym wieku, więc to ich kino. A o to właśnie chodzi, bo jeśli jesteś jednym z tych ludzi, którzy mówią, że „Najeźdźcy z Marsa” to głupawy tytuł czy „Kto to w ogóle chce oglądać?”, nie masz pojęcia, że była to rewolucja w przemyśle.

Myślałem również o idei wygasania i o tym, że jeśli tak traktujesz kulturę, wtedy nic w niej nie ma, bo zwyczajnie ją zużywasz i wyrzucasz do kosza. Masz ją gdzieś. Wiecie, wszyscy myślą że film, który zmienił ich życie, czy książka, będą istniały bez końca i chcą zachować ciągłość dla następnych pokoleń.

Pokazałem klip rakiety lecącej na Księżyc – z archiwów NASA – i była to przepiękna magenta. Postawiliśmy stopę na Księżycu, ale filmu nie ma. Co to za myślenie? A potem zaczęła się rewolucja kaset wideo i wszyscy zaczęli sobie zdawać sprawę, że nie ma czegoś takiego jak stary film, a tylko ten którego nigdy nie widziałeś.

Źródło: IndieWire

 

Reklamy

Written by conradino23

Redaktor bezczelny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s