Uwaga wszyscy maniacy dzikich, kwasowych dźwięków! Niezależnie od tego czy właśnie odkryliście scenę San Francisco, czy macie na półkach komplet płyt psychedelicznych z Zachodniego Wybrzeża, lub też zdążyliście przerobić absolutnie całą scenę lat ’60, dokument ten spełni wasze potrzeby! Rockin’ at the Red Dog: The Dawn Of Psychedelic Rock jest fantastycznym filmem, wyreżyserowanym przez Mary Works i Johna Nutta – doświadczonych filmowców, którzy chwycili niesamowitą okazję, by połączyć wszystkie nitki wczesnej sceny psychedelicznej w jeden kłębek i zamienili je w wybuchowy ciąg ekstensywnych wywiadów, rzadkich klipów filmowych oraz bardzo interesujących, wyczerpujących komentarzy.

W swoim dokumencie wyjaśniają praktycznie wszystkie tajemnice początków sceny psychedelicznej San Francisco, która bardzo często przedstawiana jest powierzchownie i bez właściwego wgryzienia się w pierwotne źródła inspiracji – głównie ze względu na brak dobrych materiałów, które są naprawdę trudne do wytropienia. Tym razem artyści mieli jednak idealną okazję, którą był zlot właścicieli, pracowników i przyjaciół legendarnego Red Dog Saloon w Virginia City, w Nevadzie, w 25-tą rocznicę swojego otwarcia. Dzięki nim ta kontrkulturowa banda, wciąż mieszkająca na środku amerykańskiej pustyni, okazuje się niczym mniej niż brakującym ogniwem kultury psychedelicznej lat ’60 – jej pasje dały początek wielu fundamentalnym zmianom kulturowym, które potem rozprzestrzeniły się na cały świat!

Rodzina indywidualistów z Red Dog Saloon była w zasadzie wybuchowym kolektywem bitników, organizatorów podziemnych imprez, muzyków, dilerów, dziwek, tancerek go-go, artystów wizualizacji, plakacistów i całej masy headów… bardzo wartościowych ludzi. Jak słyszymy z ich własnych ust, początki legendy sięgają lata 1965, kiedy trzech przyjaciół: Chan Laughlin, Mark Unobsky oraz Don Works, zdecydowało się wysupłać swoje wszystkie oszczędności i zainwestować je w mały start-up o nazwie Red Dog Saloon. Przybytek szybko ewoluował w dziwny retro-psychedeliczny saloon z salą koncertową, który stał się bezpośrednią inspiracją i prototypem dla słynnego dziś fenomenu sceny ballroomowej San Francisco, gdzie ludzie tańczyli na kwasie dokładnie tak, jak mieli na to ochotę.

To przejście dokonało się z kolei dzięki trójce hipsterskich indywidualistów – dokładnie przepytywanych w filmie – którzy spędzili całe lato w Virginia City próbując psychodelików i rozkoszując się wyzwoloną atmosferą… czując nowy zapach w powietrzu. Kiedy lato się skończyło zwinęli jednak żagle i wrócili do swojego rodzinnego San Francisco, gdzie założyli kolektyw Family Dog, który dzisiaj jest traktowany z dużą wagą jako historyczny klej dla sceny z San Francisco. Poprzez organizowanie imprez tanecznych z występami takich bandów, jak: The Great Society, Big Brother & The Holding Company, Quicksilver Messenger Service czy The Grateful Dead, kolektyw szybko przekształcił się w prężną organizację – pierwszą w historii psychedeliczną agencję bookingową, która dała impuls rozwoju całej scenie.

Połączenie z San Francisco zostało nawiązane przez Chana Laughlina, który kupował w mieście kwas dla całej brygady, jako że nie można go było znaleźć w tym czasie w Nevadzie (jak i wielu innych wynalazków). Chodzi oczywiście o ten sam kwas, który był fabrykowany przez Stanleya Owsleya od marca 1965 na potrzeby Prób Kwasu, organizowanych przez Kena Keseya i The Merry Pranksters, oraz ten sam który zalewał dystrykt Haight-Ashbury. Cała okolica już od 1964 transformowała się w alternatywne centrum kulturalne z wykwitającymi, jak grzyby po deszczu grupami rockowymi, projektami artystycznymi i młodymi hipsterami (w odróżnieniu od starych – bitników). Jedną z tych nowości była pierwsza psychedeliczna kapela w historii muzyki – The Charlatans, których menadżer wpadł na Chana w North Beach i zaproponował swój zespół do zabookowania w Red Dog Saloon na lato.

W miarę jak The Charlatans stawali się domowym bandem w Virginia City tworząc podwaliny psychedelicznego stylu, w San Francisco i w Teksasie powstawały inne kapele, z których część także kierowała się w stronę Red Dog Saloon. Wśród nich były takie grupy, jak: PH Phactor Jug Band, The Final Solution, StoneGround oraz sami Big Brother & The Holding Company – niektóre rozpoznawalne tylko przez bardzo wkręconych kolekcjonerów płyt winylowych. Niestety, nie wszystkie z nich zarejestrowały nagrania studyjne. Jednak to co pozostało w archiwach Red Dog Saloon, można określić jako ciężką fuzję country, folku, południowego bluesa i rock’n’rolla – co wkrótce miało się przerodzić w pełnoprawny rock psychedeliczny.

To właśnie The Charlatans ze swoim retrowizerunkiem, zainspirowanym końcówką XIX wieku, stali się trendsetterami w kwestii nowego stylu ubierania się prowokując modową kreację „prawdziwego ja”. Ten trend miał wkrótce wybuchnąć w prawdziwy szał, znany dzisiaj powszechnie jako styl hippie, który dobierał kolory podług kwasowych inspiracji, fascynacji kulturą Rdzennych Amerykanów czy Indiami. Do tego San Francisco miało jeszcze dorzucić cyrkowo-teatralny image, który jak wskazuje dokument, wyszedł na ulicę, gdy lokalny teatr zaczął wyprzedawać swoje kostiumy.

W ten sposób do 1967 dzielnica Haight-Ashbury stała się oazą politycznej, muzycznej i kulturowej rewolucji – obszar dwóch ulic stał się oficjalną enklawą wolnomyślicielstwa, kultury kwasowej, rocka psychedelicznego, teatru eksperymentalnego, prasy alternatywnej i życia w komunach. Jak twierdzą jednak David Getz i Peter Albin z Big Brother & The Holding Company, ten nastrój miał się szybko skończyć z powodu eksplozji ego wielu ludzi tworzących kontrkulturową społeczność… w zasadzie gdy skończyło się Lato Miłości. Zanim nastąpił 1968 był to już koniec snów, a 1969 stał pod znakiem baroku.

Jak mówią także założyciele Family Dog, lata ’60 były fantastycznym okresem, który dał żyjącym w tym czasie niezapomniane poczucie kosmicznej tożsamości, ale to dobiegło końca. Moment początku i upadku kultury psychedelicznej dzieli wg nich zaledwie 4-5 lat, ale nawet ten krótki okres w jakiś sposób odzwierciedlił cykliczną naturę wszechświata z niewinnym złotym wiekiem kultury psychedelicznej (1965-66: czas niewinnej kreatywności i optymizmu), następującym po nim okresem srebrnym (1967: popularyzacja rewolucyjnych idei) oraz w końcu czasem żelaza (1968-69: eksploatacja medialna kontrkultury i komercjalizacja sceny). Na zupełnie innym poziomie, wielu z sympatyków Red Dog Saloon twierdzi, że LSD nieodwołalnie zdmuchnęło im pokrywkę, co sprawiło że: „ciężko było dłużej tkwić w korkach ulicznych, żeby dojechać do pracy, którą nie wiadomo dlaczego się wykonywało”.

To musiało oczywiście sprowokować buntowniczą odpowiedź w postaci nowej kontrkultury! Koniec przyszedł wg Petera Albina, kiedy media zaczęły przyswajać podziemne idee, język i styl, by przeżuć je i wypluć jako modę dla buntowniczych nastolatków. W efekcie masy młodzieży, kryminalistów i biznesemenów podążyły za trendem traktując go bezrefleksyjnie i bez zaangażowania wypierając szybko z ruchu oryginalnych buntowników i zabijając niewinność. Wciąż, praktycznie wszyscy z satelitów Red Dog Saloon twierdzą, iż lata ’60 całkowicie zmieniły zarówno ich samych, jak i kulturę dając wielu ludziom zajęcie na całe życie, o którym wcześniej nawet nie śnili. Doskonały dokument! Prawdziwy mus dla wszystkich kolekcjonerów psychedelii i historyków sceny lat ’60.

Conradino Beb

 

Oryginalny tytuł:  Rockin’ at the Red Dog: The Dawn Of Psychedelic Rock
Produkcja: USA, 1996
Dystrybucja w Polsce: Brak / możesz zamówić u nas wersję oryginalną
Ocena MGV: 4,5/5

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.