turkey_shoot_poster

Australijska szkoła eksploatacji (lub Ozploitation) stworzyła na przełomie lat ’70 i ’80 wiele kultowych obrazów, które do dziś nic nie straciły ze swojej świeżości, a ich old schoolowy czynnik szoku daje dzisiaj dodatkowo masę zabawy. Polowanie na indyka należy bez wątpienia do najbardziej pamiętanych, będąc niezwykle ciekawym mariażem future sports i prisonsploitation z mnóstwem rzezi, scenami rozbieranymi i bardzo zręcznie podkreślonym wątkiem subwersywnym.

Scenariusz został oparty o klasyczny motyw polowania na ludzi wyjęty z książki Richarda Connella pt. The Most Dangerous Game, jednak akcja została tym razem przeniesiona w niedaleką przyszłość, w której totalitarny establishment tłumi wolność słowa, a rebeliantów wsadza do specjalnych obozów reedukacyjnych i pierze im mózg, każąc powtarzać kluczowe hasło: „Wolność to posłuszeństwo, posłuszeństwo to praca, praca to życie”. A wszystko po to, by ułatwić im powrót na łono Wielkiego Społeczeństwa.

Żeby było ciekawiej Brian Trenchard-Smith w rolach obozowego establishmentu zatrudnił aktorów znanych z australijskiej telewizji, a także Olivię Hussey (gwiazdę mini-opery mydlanej Jezus z Nazaretu, 1977) i Steve’a Railsbacka, który dwa lata wcześniej popisał się w Kaskaderze z przypadku Richarda Rusha, a cały film zrealizował w buszu.

Aktorzy ci wcielają się w piątkę skazańców, którzy dostają jedyną w swoim rodzaju szansę na wolność. Stają się oni zwierzyną łowną, na którą z użyciem kusz i karabinów myśliwskich poluje zarząd więzienia. Jeśli uciekną, są wolni. Problem polega jednak na tym, że obóz znajduje się na wyspie.

Co rzuca się szybko w oko jako bardzo nietypowe dla niskobudżetowego eksploitu, to doskonałe zdjęcia. Naprawdę przyzwoite jest też w Polowaniu na indyka aktorstwo… a do tego co 10 minut reżyser częstuje nas kolejną sceną wytwornej, choć mocno absurdalnej przemocy, z częstym komentarzem jednego z licznych katów obozowych (same ciekawe typy). I tak gdy na piaszczystym placu z udziałem publiczności zostaje spalony żywcem schwytany przez strażników uciekinier, słyszymy przezabawny tekst: „To bije na łeb telewizję”.

Polowanie na indyka to również film, jak przystało na górną półkę śmiecia, mocno przesycony wątkami społeczno-politycznymi, który trzyma w napięciu od początku do końca, a do tego oferuje widzom na końcu fantazję zemsty na znienawidzonym reżimie. Ciekawym pomysłem jest także dorzucenie fantastycznej kreatury frika, który „został znaleziony w lokalnym cyrku” i przypomina bohatera Byłem nastoletnim wilkołakiem oraz nalotu bombowego. Ten chory miks bez trudu trafi w gusta każdego fana kina eksploatacji!

Conradino Beb

 

Znany pod tytułami: Turkey Shoot / Escape 2000
Produkcja: Australia
Dystrybucja w Polsce: Brak
Ocena MGV: 4/5

Reklamy

Written by conradino23

Redaktor bezczelny

6 komentarzy

  1. Oglądałem kiedyś film dokumentalny o kinie ozploitation i Quentin Tarantino opowiadał o tych filmach (m.in. o „Polowaniu na indyki”) z takim entuzjazmem i podnieceniem jak by to były arcydzieła sztuki filmowej 😉 Widzę że na youtubie można ów film zobaczyć, więc w wolnej chwili zalukam.
    Warto by wspomnieć o Olivii Hussey, bo ona raczej nie jest znana z australijskich oper mydlanych. Grała u Franco Zeffirellego główną rolę w „Romeo i Julii” oraz matkę tytułowej postaci w „Jezusie z Nazaretu”. Widziałem ją także w filmach „Zagubiony horyzont” i „Śmierć na Nilu”. Wielkiej kariery nie zrobiła, była ładna, lecz niezbyt utalentowana, tak przynajmniej mi się wydaje.

    Polubienie

  2. „Black Christmas” to będzie idealny seans na nadchodzące święta!
    Olivia Hussey nie tylko Marię Dziewicę zagrała, ale też Matkę Teresę z Kalkuty. Za te role ma już zarezerwowane miejsce w Niebie 😉

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s