Ukazał się drugi tom doskonale przyjętego “Europejskiego kina gatunków”

Europejskie kino gatunków 2 to praca zbiorowa, na którą złożyły się teksty wielu polskich ekspertów od kina gatunkowego i kina eksploatacji. Książka kontynuuje pionierską na rodzimym gruncie misję objaśniania i komentowania fenomenu kina, którego rola w kulturze była jeszcze do niedawna całkowicie ignorowana przez filmoznawców!

Jak pisze w swojej recenzji dr hab. Barbara Giza, prof. SWPS:

Drugi tom Europejskiego kina gatunków stanowi kontynuację pionierskiej publikacji z 2017 roku. Jego redaktorzy podjęli odważną próbę zaprezentowania wielu niezwykle interesujących i dotychczas bardzo rzadko opisywanych gatunków filmowych, takich jak poliziotteschi, macaroni combat, peplum czy ballada filmowa.

Większość omówionych w niniejszej książce fenomenów pozwala postawić pod znakiem zapytania klasyczne kategorie filmowej rozrywki i komercji, które zazwyczaj przeciwstawia się konwencjom i typologizacjom z kręgu kina autorskiego i artystycznego.

Za sprawą analiz poszczególnych badaczy – zarówno profesjonalnych filmoznawców, jak i doświadczonych entuzjastów popularnej sztuki filmowej – gatunkowe produkcje autorów takich jak Mario Bava, Jean Rollin, Lars von Trier, Just Jaeckin czy Sergio Sollima jawią się jako skarbce wiedzy historycznej, nośniki istotnych kontekstów kultury europejskiej oraz źródła inspiracji dla współczesnych filmowców na całym świecie.

Autorzy prac wywodzą się z różnych środowisk, co pozwala podkreślić skomplikowaną naturę sposobów funkcjonowania kina gatunków w Europie, ale także zapoznać się z różnorakimi perspektywami analitycznymi i interpretacyjnymi, które nie zawsze i z niejakim trudem mają okazję pojawiać się w filmoznawczym obiegu akademickim (…).

Ten zbiór tekstów jest pracą, która – choć na różne sposoby – zainteresuje zarówno filmoznawców, jak i pasjonatów kina. To lektura, która uświadamia, że debata o filmie toczy się nie tylko w Akademii, lecz również w innych obszarach specjalistycznej komunikacji i ma ona walor poznawczy, którego nie można nie docenić.

Redakcji książki podjęli się Piotr Kletowski i Maciej Pepliński z UJ, których teksty znajdziemy także w tym tomie. Oprócz nich przeczytamy również tekst Grzegorza Fortuny nt. włoskiego kina gatunkowego, tekst nt. peplum Marcina Zembrzuskiego (Kinomisja), tekst Michała Wolskiego nt. rosyjskiego filmu wampirycznego, czy wreszcie tekst o złotych latach kina erotycznego autorstwa Konrad Szlendaka (red. naczelnego MGV).

Zamów książkę online

Conradino Beb

6 komentarzy

  1. Niestety nie znalazłem, książką przyszła i mam kilka uwag. Czcionka jak w biblii na komunię. Naprawdę niewygodnie się czyta. Do tego brakuje ilustracji, jeśli książka jest o filmie i nie ma żadnych grafik to jest to nieco słabe. Zobaczymy jak z treścią, na razie przeczytałem twój tekst i jest świetny.

    Polubienie

Odpowiedz na Conradino Beb Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: